Opfordring

Kom ud af busken og skriv nogle kommentarer - fornuftige, humoristiske eller oplysende indlæg modtages gerne!

torsdag den 4. april 2013

Ledige har brug for nytænkning

Det er et skridt i den rigtige retning, når nye interessegrupper giver et bidrag til at ændre holdning til arbejdsløsheden - og de arbejdsløse!

mandag den 1. april 2013

Kontanthjælp - og uduelige holdninger


I princippet er det jo prisværdigt, at man går ind i bistandssystemet og påviser hvor der er mangler og lemfældighed – det er jo godt.
At det så er nogle velbjærgede unge mennesker, som muligvis gør det i en god mening, men hvor effekten i den offentlige debat bliver at kaste et dårligt lys over de stakkels mennesker, som er nødt til at leve af den minimale ydelse, finder jeg forkasteligt og forvridende, set fra en brugers synspunkt.
I min verden ville det være mere relevant, hvis man havde påvist meningsløsheden i at bruge ufattelige ressourcer på at piske arbejdsløse i jobtilbud der reelt ikke eksisterer. Man er som bistandsklient en billig arbejdskraft i aktivering, det er jo en offentlig hemmelighed.
Jeg ville meget gerne se en statistik over hvor mange af de såkaldte aktiveringer der munder ud i et reelt job – men en sådan statistik findes ikke, eller er i hvertfald ikke tilgængelig for almindelige mennesker.
I hele Europa er arbejdsløshed et stort problem og i Danmark er vi kendte for at være foregangsmænd på mange områder. Kunne man forestille sig at en del af problematikken, som vi kunne bidrage til at løse, kunne være en holdningsændring til arbejdsløshed generelt. Mig bekendt er der masser af villige hænder og realistisk set, også i Danmark måske nogle knabt så villige – det er jo ikke dem der er problemet. Problemet er, at alle de mange der brænder for at komme igang, ikke har mulighed for det – hvorfor ikke koncentrere sig om dem, – og lade de andre være, uanset hvilke personlige problemer de måtte have. Der er masse af villige hænder der ikke kan blive brugt – det er vores ressource. Dem der ikke magter det, kan man prøve at hjælpe på anden vis, men lur mig om ikke der er masser der er klar til at tage fat – det ved alle der arbejder med problematikken – så lad være at give aben til de arbejdsløse, men hvor den hører til, – en markamt holdningsændring blandt politikere og arbejdsgivere, - man har åbenbart en udefinerbar angst for at være progressive, for sæt nu at det er en del af løsningen.
Det er en meget stor fejl hvis hele problematikken bliver som en dem/os konflikt, hvor vi ender med at blive modstandere istedet for at prøve at løse problemet i fællesskab. At ændre den medmenneskelige holdning og blive rummelige, er vel egentlig også det ypperligste udtryk for en “Danskhed”, som vi jo rent faktisk nok økonomisk skal overleve på i mange år fremover, set i lyset af hvilke ressourcer der tilbydes af andre kontinenter, som vi vil få store problemer med at konkurere med.
Var bistandssystemet som det fungerer nu, en rationelt drevet virksomhed, ville den være gået konkurs for længe siden, – men ikke på grund af brugerne.
Jeg er ikke på nogen måde tilhænger af Fremskridspartiet/DF og deres fordomme, men Glistrups tanke med at der i socialforvaltningen kun skulle være ét skrivebord, og resten af arbejdet skulle foregå i “den virkelige verden”, den er jeg tilhænger af, – og tror på som en mulig farbar vej, istedet for at betragte alle problemer som et søm, fordi man kun har en hammer.

tirsdag den 17. januar 2012

Ingen skattelettelser til ledige

Skatteministeren har det ophøjede mål med den nye skatte reform, at det i højere grad skal kunne betale sig at gå på arbejde. Tanken er altså at der skal være større gevinst ved at yde en indsats - og det gør de jo dem der har arbejde!
ENDNU ET EKSEMPEL, på at man mener det er de lediges egen skyld de ikke er i arbejde.
ER DET OGSÅ DE LEDIGES SKYLD DER IKKE ER NOGLE ARBEJDSPLADSER?
Kunne det tænkes at dette tilsyneladende ret udbredte synspunkt, er politikernes krampagtige forsøg på at undgå at tage ansvar for deres egen uduelighed?
ER DET IKKE RET ÅBENLYST, AT POLITIKERE OG ERHVERVSLIV HAR STØRRE ANDEL I DEN STORE ARBEJDSLØSHED END DE ARBEJDSLØSE, DER JO REELT IKKE HAR INDFLYDELSE PÅ NOGET SOM HELST? 

søndag den 8. januar 2012

80.000 unge laver ikke noget

Det er overskriften på en artikel i JyllandsPosten hvor en undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser at en stor gruppe unge er uden job eller uddannelse.
Beskæftigelses minister Mette Frederiksen udtaler:
»Den understreger behovet for reformer af kontanthjælp og førtidspension. Vi bliver nødt til at presse eller tvinge de stærke unge i uddannelse eller arbejde, og for de svage unge må vi skabe særlige og målrettede forløb. Vi vil bruge midler som jobrotation, efteruddannelse, voksenlærlingeordning og en ny fleks-uddannelse, hvor unge, der er droppet ud, kan få merit for deres hidtidige uddannelsesdele og lægge noget mere på. Målet er, at ingen unge må sidde passive i deres lejlighed,« siger hun.

Hvad hun har så ganske ret i, er at det understreger behovet for at gøre noget!



Måske findes en del af forklaringen i en tilsvarende artikel i Politikken, hvor en ung studerende fortæller hvorledes hun oplever sin hverdag, Overskriften: Jeg er træt af at have en dårlig dag hverdag, taler lidt for sig selv.
Kunne det tænkes at der var bedre muligheder for at gøre tilværelsen tålelig for de unge/studerende, end at bruge pisk og tvang.
Det er den samme model man bruger overfor arbejdsløse - de skal tvinges til at være aktive for aktivitetens egen skyld, - men det må for guds skyld ikke være meningsfyldt - og da under ingen omstændigheder noget kompetancegivende.


lørdag den 7. januar 2012

K10.dk - er du kommet i klemme i systemet

Her er stedet hvor du kan finde hjælp og informationer om flexjob, førtidspension m.m. Der er gode forum med masser af relevante spørgsmål og svar fra erfarne folk ud i den disiplin.
Som de selv skriver: Stedet hvor vi prøver at hjælpe hinanden.
Rigtig godt initiativ - og brugbart.

Nyt aktiveringstiltag!

Holbæk kommune (og formentlig alle andre) er ved at løbe tør for aktiverings tiltag, så man har set sig nødsaget til at hente inspiration hos Morten Ingemann.
.

onsdag den 4. januar 2012

Kommuner spilder millioner på jobfirmaer

I 2011 var omkring 90.000 arbejdsløse i "aktivering" hos private jobfirmaer.
Tænk - de firmaer får ovenikøbet en bonus på 10.000 hvis de skaffer et job. Der er da ikke noget at sige til at den type firmaer skyder op som padehatte for at få sugerøret i statskassen. Se artiklen.
Vi andre relativt simpelt tænkende mennesker kan så undre os over den ihærdige aktivitet, når det store antal arbejdsløse formentlig må betyde at der ikke findes job til dem.
De kan vel for fanden ikke være dovne ALLE sammen.

Med undtagelse af nogle få nicher tror jeg godt at virksomhederne selv magter at søge medarbejdere.
Hvordan hulen fandt man arbejde inden jobcentrene blev opfundet - så vidt jeg husker fik man besked fra Arbejdsformidlingen når der var et job - selvom der da også var lidt tåbelige beskæftigelsesprojekter for de utilpassede, var der jo ikke tale om tvangs aktivering med en nyttesløs milliard udgift for samfundet. Det har altid undret mig at man ikke fra politikernes side tror på det enkelte individs ønske om et meningsfyldt arbejde og ditto tilværelse - man tror tilsyneladende et det er for sjov man er arbejdsløs og derfor skal piskes til tåbeligheder. Ikke at man ikke skal yde noget for pengene, det tror jeg faktisk de fleste af os er indstillet på - men vi har ikke lyst til at være til grin samtidig.
DANMARK vågn op til virkeligheden og kom med noget nytænkning. Arbejdsløshed er ikke noget nyt fænomen i verden - er det ikke tid til en holdningsændring - der vil altid være ledige, som konjunkturene er, sikkert en hel del fremover.