Opfordring

Kom ud af busken og skriv nogle kommentarer - fornuftige, humoristiske eller oplysende indlæg modtages gerne!
Viser opslag med etiketten Bettina Ballefryd. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Bettina Ballefryd. Vis alle opslag

torsdag den 12. december 2013

Aktivering af Fru Ballefryd



Ak ja, Bettina Ballefryd sukker lydeligt. Nu er hun igen aktiveret og placeret på rette hylde - ihvertfald den hylde som samfundet tilsyneladende mener hun hører hjemme på. Desværre blev den ellers endnu engang oparbejdet entusiasme slukket ret hurtigt. At det er flinke og kompetente mennesker på stedet som gør hvad de kan, er jo desværre ikke nok, når de skal forvalte en lovgivning som ikke eller vanskeligt giver fornuftig mening, ihvertfald for en alt for stor del af Bettinas arbejdsløse lidelsesfæller.
Jamen hun forstår kun alt for godt, at når der kun er nogle få tusinde ledige stillinger og tæt på et par hundrede tusinde arbejdssøgende, så er det lidt op ad bakke for de stakkels mennesker som skal være behjælpelig med at strukturere et videre karriereforløb.
Hvad Bettina så fik ud af dette herlige kursus, var at komme i aktivering i en virksomhed, ganske vist efter eget valg, men uden reel mulighed for senere ansættelse. Valget blev udelukkende truffet ud fra at alternativet var at komme i en Kommunal Deaktivering på et såkaldt Arbejdsmarkeds center, hvor begreber som: gøres arbejdsmarked parat, afklare og styrke kompetencer, klarlægge ressourcer, finde udviklings potentialer, består i følgende:

At samle kontorhjul hvor udfordringen er at placere en klat olie af nøje afpasset mængde på rette sted og efterfølgende trykke hjulene sammen.

På trin 2 får man så erfaring i at folde papstykker. Det lyder måske nemt, men det er skam ikke så ligetil at folde dem korrekt, det kræver faktisk et mindre introduktionskursus og stiller større krav til selvstændighed i udførelsen, end man umiddelbart skulle tro.

Efter behørig eksamen, er det så muligt at avancere til at sætte en nitte i et beslag.
Da der kun er ét hul i beslaget, slipper man så for alle de intellektuelle overvejelser om hvorledes arbejdet skal udføres, ligesom muligheden for administrative fejl er minimal.
Det må så i den sammenhæng betragtes som en ledende stilling, da det er det tilsyneladende er det ypperligste som kan opnås på stedet.

Set i det perspektiv, mente Bettina Ballefryd, at andre alternativer dog i det mindste kunne bringe mindre ubehag!
Som Erik Wedersøe skriver: "Det værste et menneske kan komme ud for, er tabet af mening!"

Da hun sådan efterfølgende hjemme i en stille stund sad og gennemså sin sag, som hun fra dag 1 selv så som relativt ukompliceret, kom hun til at undre sig over de mange skrivelser hun gennem perioden havde modtaget og (da hun jo nu havde tid) besluttede sig derfor til at studere omfanget nærmere.
Det viste sig at kartoteket rummede 379 A4 sider, hvilket svarer til ca 25m2.
Her var så kun tale om det der var gemt, altså fraregnet de 4 sider trusler der følger de fleste skrivelser og andet uvæsentligt, så det reelle tal er formentlig tæt på det dobbelte.
HVAD ER KVADRATMETER PRISEN MON PÅ JOBCENTRETS KORRESPONDANCE?
Yderligere at tale om timelønnen til den efterhånden uendelige mængde frugtesløse samtaler og efterfølgende deaktiverings tiltag, får det til at løbe koldt ned af ryggen på Bettina.
- DET får hende virkelig til at føle sig som en belastning, tænk at have ulejliget alle disse flinke mennesker til ingen verdens nytte - og hvad har det ikke kostet! Med det skrabede budget hun har som bistandsklient, virker det som en utænkelig ødselhed, men sætter dog også perspektiv på, hvorfor aktiverings-cirkusset har skabt den uheldige og uretfærdige holdning blandt "det arbejdende folk", at: "De skal sgu bare se at få et job, eller lave noget for pengene"! Hørte fornyligt at vi kunne sættes til at puste balloner op, som andre så kunne lukke luften ud af???
Uanset hvilke fine statistikker (betalt af hvem?) man mener at kunne diske op med - SÅ MANGLER DER LANGT OVER 100.000 ARBEJDSPLADSER, for at vi kan gøre det! 

onsdag den 23. oktober 2013

Bettina Ballefryd på nyt kursus


Efter en længere og resultatsløs afklarings (man kan vist dårligt kalde det en proces) - et eller andet, er Bettina Ballefryd tilbage i et nyt såkaldt kursus.
I kursusbeskrivelsen hedder det at kurset arbejder på en afklaring af ressourcer og af fremtidige beskæftigelsesmuligheder.
Som tidligere er Bettina her fra dag 1 oppe i det røde felt med hensyn til at deltage positivt og aktivt i de tiltag som de flinke mennesker præsenterer hende for. Det skal ikke på nogen måde hedde sig at hun ikke gør den forventede indsats, da det er en del af hendes livsfilosofi at få det maximale ud af hvad hun så end bruger sin dag på.
At få afklaret ressourcer er virkelig blevet et religiøst mantra inden for denne erhvervsgren, når man hører en ting tilstrækkelig mange gange, får den jo en vis sandhedsværdi.
Det har hun jo nu fået nogle gange, så hun er virkelig spændt på om hun skulle rumme for hende selv ukendte og mystiske potentialer, dybt inde i hendes formørkede arbejdsløshedssjæl.
Selvmodsigelsen i at alle disse flinke mennesker som arbejder med at aktivere de stakkels arbejdsløse, ud fra nogle kriterier udstukket af politikere uden jordbunden, praktisk sans - og tilsyneladende også mangel på erkendelse af, at der rent faktisk ikke er arbejdspladser til de ledige, er til at få øje på.
Bettina vil efter bedste evne prøve ikke at være til besvær, da hun egentlig syntes det er lidt synd for dem.
Hun må dog bide lidt skuffelse i sig, da det viser sig at "Kurset" tilsyneladende består i at se på jobannoncer i en computer x antal timer - jobannoncer der oftest er besat i forvejen (fik hun at vide af en jobkonsulent), eller også kræver en akademisk uddannelse.
I en bog læst fornyligt stod der at det største tab et menneske kunne komme ud for, var tabet af mening.
Det er sgu noget af et kunststykke at bevare i den sammenhæng, syntes hun, men fortrøstningsfuld og positiv, det er hun bestemt!
Her på bloggen følger vi Bettina Ballefryds videre færd i det fantastiske system, da de fleste som ikke selv har haft fornøjelsen at stifte bekendtskab med arbejdsløshed, oftest ikke har et dybere kendskab til den resultatløse og ofte nedværdigende behandling de arbejdsløse bliver præsenteret for, i kommunens imponerende bestræbelser på at placere den enkelte i en tilskudsberettiget aktivering overvejende til gavn for statistikken.

onsdag den 4. januar 2012

Bettina Ballefryd i arbejdsprøvning

Betina har på grund af adskillige skavanker svært ved at få et ordinært job. Har gennem flere år deltaget i forskellige afklarings-kurser for ledige, ligesom hun har været i flere arbejdsprøvninger. Tilsyneladende mener man at Bettina ikke er helt afklaret omkring hendes situation, så for at gøre hende mere arbejdsparat, har man fundet det relevant at sende hende på endnu et afklaringskursus.
Tilsyneladende en vittighed, men jobcentret syntes mærkværdigvis at tage det ganske alvorligt.
Jeg citerer fra kursusbeskrivelsen: Målet er at du selv bliver mere afklaret og får redskaber til at udvikle dine ressourser og mestrer dine begrænsninger.
De redskaber man taler om er altså tilsyneladende romaskiner og håndvægte.
Undervisningen foregår hovedsageligt på kondicykel, så Bettina Ballefryd glæder sig til at kunne søge jobbet som testkører hos Kildemose når kurset er overstået og hun har fået sin nye hofte.
Det vil da også pynte gevaldigt på hendes ellers omfangsrige CV og hun fornemmer med stor glæde, at med den opgradering så må jobbet da være lige om hjørnet, for det er da bare SÅ arbejdsmarkeds relevant
Jamen hvis ikke man så det, ville man da tro det var løgn!