Opfordring

Kom ud af busken og skriv nogle kommentarer - fornuftige, humoristiske eller oplysende indlæg modtages gerne!
Viser opslag med etiketten Information. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Information. Vis alle opslag

mandag den 2. juni 2014

Informationsmøder - viden er magt


På onsdag d. 4. juni kl. 19.00 kan du høre om  dine rettigheder i sagsbehandlingen af din sag , hvis du kommer i Kontrolgruppens søgelys.

Holbæk Kommunes kontrolgruppe har længe haft svært ved at overholde reglerne, når de jagter borgere, de tror modtager hjælp og støtte uberettiget.
Selvfølgelig skal borgere ikke have ydelser de ikke har ret til, men borgerne skal fortsat behandles ordentligt og kontrolgruppen skal også bruge de regler, som skal sikre borgerens retssikkerhed i hele sagsforløbet.
Ankestyrelsen måtte sidste år – på grund af flere kommuners besvær med at forstå reglerne og den lovlige praksis på området – udgive et helt TEMAHÆFTE, som giver gode anvisninger på hvad kommunen må og ikke må i disse sager. Kom og hør hvad det betyder!
HovsaHolbæk har på biblioteket afholdt et meget givende og yderst sagligt møde om dine rettigheder i mødet med Holbæk Kommune. Her blev grundigt gennemgået lovgrundlag og retningslinier for god forvaltningsskik som ALLE burde kende til, som har sager/berøring med kommunen.
Du kan se hele den grundige gennemgang her, hvis du gik glip af mødet – en guldgrube af nyttig information.

fredag den 3. januar 2014

Nye regler for etablering af eget firma

Mange arbejdsløse kan blive fristet til at komme ud af arbejdsløsheden ved at etablere eget firma.
Det er heldigvis blevet en del lettere i 2014, idet man kan etablere et IVS - iværksætterselskab for 1 KR., ligesom etableringen af et anpartselskab er sat ned til 50.000 kr.
Du kan læse mere om reglerne HER
lidt gode råd HER

fredag den 27. december 2013

Mette Frederiksen statistik.

DET ER ALTSÅ IKKE KUN MIG!


Ny nødvendig social modstandsbevægelse: KLEMT

Flere og flere oplever grænseoverskridende urimeligheder på landets jobcentre, mens rigid kontrol, rettighedstab, overvågning og fejl i sagsbehandlinger tårner sig op. Der har i årevis været behov for en bred mobilisering, og nu er den på vej: den sociale modstandsbevægelse KLEMT ...
(Kunne vist også have heddet KLAMT;-)
Læs hele artiklen i Politiken Debat!

torsdag den 26. december 2013

Sund fornuft er en mangelvare


Faldt lige over et gammelt emaljeskilt hos min dejlige datter.
KUNNE MAN IKKE FORLANGE DET SKULLE SÆTTES OP PÅ ALLE OFFENTLIGE KONTORER!

mandag den 25. november 2013

Sådan fandt vi et job.

Artiklen viser med en klokkeklar statistik, at mindre end 4%har fået hjælp af jobcentret
Koster det virkelig 8 milliarder pr. år?
Tydeligvis brug for lidt nytænkning og sund fornuft! 
(er der egentlig nogen der har spurgt de ledige hvad de har brug for)?
Læs hele Politikkens artiklen her!

Hverken jobcenter eller a-kasse er vejen mod et arbejde, viser undersøgelse.
Undersøgelsen er baseret på svar fra 401 erhvervsaktive, der har angivet, at de har været ledige og modtaget dagpenge inden for de seneste fire år. Undersøgelsen er behæftet med en usikkerhed, men giver et fingerpeg om, hvordan ledige finder arbejde.
På spørgsmålet om, hvordan de fik job efter deres seneste ledighedsperiode, svarer de 401 således:

  • 37,9 procent siger, at de fandt jobbet ved at søge på et jobopslag. 
  • 33,9 procent fik job gennem netværk. 
  • 8,2 procent fik job gennem uopfordret ansøgning. 
  • 2,2 procent fik tilbudt job gennem jobcenteret 
  • 1,3 procent fik tilbudt job gennem a-kasse. 
  • 16,5 procent svarer 'andet' eller 'ved ikke'.
Undersøgelsen viser også, at de ledige mener, at de selv eller netværket har hjulpet dem til at få et job.På spørgsmålet om, hvem der hjalp de ledige til at få et job, bliver der svaret således. 
  • 48,6 procent siger, at 'ingen' hjalp dem. 
  • 34,9 procent siger, at netværk eller familie hjalp til at skaffe jobbet. 
  • 10,7 procent siger, at det var 'andre', der hjalp til at finde jobbet. 
  • 3,7 procent siger, at jobcenteret hjalp. 
  • 1,3 procent siger, at a-kassen hjalp.

fredag den 15. november 2013

Syg i Holbæk - eller er Holbæk syg!

At være syg er ikke på nogen måde eftertragtelsesværdigt, tilsyneladende bestemt heller ikke i Holbæk Kommune.
Hvad sygdom kan medføre af personlige problemer i forhold til arbejde, familie og ikke mindst behandling, kan de fleste af os sagtens sætte os ind i med lidt god vilje.

Mennesker der ikke har prøvet det på egen krop, har oftest den opfattelse at hvis der skulle ske noget uheldigt i den retning, så lever vi i et velfærdssamfund hvor der bliver taget rimeligt hånd om den enkeltes problemer, hvis man bliver sat i en situation hvor det er svært selv at magte dem.

Ifølge folderen uddelt i forbindelse med aktionen Syg i Holbæk er det åbenbart nærmere undtagelsen end reglen.
Det lader til, at det blandt andet er kutyme at bruge værktøjer som at sagsakter og arbejdsprøvninger "forsvinder", at trække sager og svar i langdrag langt ud over anstændige (og lovlige) grænser.
Personale uden lægefaglig baggrund vurderer og udtaler sig om sygdom og tilsidesætter ofte speciallægers vurdering.
At få aktindsigt er umuligt eller kræver gentagne anmodninger (hvilket er lovstridigt ifølge kommunens egen hjemmeside), for så at ende op med at man får et par udtalelser fra læger, som man selvfølgelig har i forvejen - og intet overhovedet om kommunens baggrund for, og overvejelser omkring vurderingen.
Dette er vist desværre kun en lille del af hvad man som sygdomsramt/bistandsklient, bliver budt.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at misbrug af offentlige midler, skatte unddragelse osv. er et problem der skal sættes ind over for, men er det nu også de svage og sårbare som er den største belastning i samfundsøkonomien, under alle omstændigheder er MÅDEN de behandles på til debat.
Kunne man forestille sig at der ved andre politiske dispositioner kunne blive råd til at behandle mennesker anstændigt og retfærdigt, - i det mindste uden at bidrage til at situationen forværres - og dermed bliver en øget udgift.


Aktion syg i Danmark har opstillet en "ønskeseddel" med absolut rimelige forventninger til hvad man burde kunne forvente af hjælp når man henvender sig til det offentlige.- ud fra den aktuelle situation ligner det desværre nok for meget en ønskeseddel - som er temmelig langt fra virkeligheden.
Måske er alle punkterne ikke umiddelbart gennemførlige og der vil heller ikke være politisk vilje eller økonomi til det, men et minimum burde vel være:
At man får den lovpligtige råd og vejledning.og bliver anstændigt behandlet uden mistænkeliggørelse, må da være et minimum.
At det kunne være rart når man får et afslag, at få et konstruktivt foreslag til hvad man så kunne gøre ved situationen - udover: "Du kan da bare klage!", siger vist sig selv!



mandag den 11. november 2013

DR Deadline

Hør endelig udsendelsen fra DR Deadline, hvor Erling Frederiksen der har vundet 25 ankesager i træk imod Holbæk Kommune, kom med en yderst saglig og fornuftig kritik af kontanthjælp og aktiverings cirkusset i kommunen.
Ligeledes chefen for borgervejledningen i København Johan Busse havde en ganske fornuftig tilgang til problematikken omkring hvorfor borgere i systemet oplever at kommunen er en fjende man skal kæmpe imod og ikke en hjælp til løsning af de problemer man nu engang har.
Derimod kom den tredie debatør Borgmester og medlem af Kommunernes Landsforenings Socialudvalg Søren P Rasmussen, kun med vage og forsigtige pip i det sædvanlige politikersprog med overordnede holdninger uden at forholde sig konkret til noget somhelst, udover at kommunerne nærmest er fejlfri, hvilket vel må siges at være et noget slapt forsvar for den uretfærdighed og meningsløshed, der trives fortrinligt i administrationen af de svagere/arbejdsløse borgere.
Egentlig kan man ikke bebrejde ham, FOR DET ENESTE FORSVAR ER VIST DÅRLIGE UNDSKYLDNINGER.
Læs også den nylig udkomne bog af Rune Engelbret Larsen: Ledighed og Ledighad

fredag den 18. oktober 2013

Misvisende debat


CEPOS udsender i dag et notat, der belyser gevinsten ved at tage et lavtlønsjob (115 kr. i timen) for kontanthjælpsmodtagere (der er over 30 år). Beregningerne belyser dels jobgevinsten i 2014 og dels i 2023 efter indregning af kontanthjælpsreformen og skattereformen, der reducerer den årlige regulering af kontanthjælp og øger jobfradraget. Beregningerne er foretaget på regeringens familietypemodel. Der er indregnet løn, kontanthjælp, skat, børnecheck, børnetilskud, børnebidrag, boligstøtte, særlig støtte til store boligudgifter, transportomkostninger, tilskud til daginstitution samt fagforenings- og a-kassekontingent. 


I alle medier går diskussionen på hvorledes man skal aktivere alle disse dovne arbejdsløse og nu har man også påvist at det for mange dårligt kan betale sig at tage et lavtlønsjob. Vejen frem er altså at gøre det mere attraktivt at søge et job, det vil sige at man IGEN nedgør de arbejdsløse. Som om at det skaber flere job at den enkelte søger mere ihærdigt, det betyder jo reelt at der kun er større chance for at JEG får jobbet, istedet for min nabo der jo så stadig er arbejdsløs.

Ifølge Rockwool fonden koster aktivering samfundet 8 milliarder om året, hvis det var en virksomhed ville man jo uvilkårligt spørge sig selv: "Hvad får vi for de penge"? Er svaret så at man ikke får nogetsomhelst, ville enhver ansvarlig virksomhedsleder fravælge den udgift, - eller i det mindste se hvor pengene kunne have en merværdi skabende effekt (i dette tilfælde - skabt antal nye arbejdspladser).
Hvis man hypotetisk siger at der feks. skabes 1000 reelt nye arbejdspladser for de penge (og det er vist højt sat), så koster hver arbejdsplads samfundet 8.000.000. Det er muligt at JEG ikke er for klog, men jeg kan ikke se andet end at man har suspenderet al sund fornuft og logik - i aktiveringens hellige navn.

Man kunne få den tanke at det tilsyneladende er hensigtsmæssigt at der er en masse arbejdsløse at koste rundt med, da de tiltag der gøres for at skaffe de arbejdsløse job, overvejende har karakter af meningsløs tvang.
Hvorledes kan det være at enhver skrivelse man modtager fra Jobcentre er vedhæftet en flere sider lang trussel om hvad der sker hvis man ikke gør dit eller dat? Det kan da kun være fordi man grundlæggende har den holdning at de jobsøgende faktisk ikke gider.
Selvfølgelig er der en vis procentdel som af den ene eller anden grund ikke pt. er så voldsomt motiverede. Hvorfor så bruge ressourcer på det, de går jo fra de 100.000 eller mere som virkelig brænder for at få et job på en arbejdsplads som jo ikke eksisterer.
At det skaber flere arbejdspladser fordi en jobsøgende sender 100 ansøgninger ud, må vejl siges at være en illusion der er til at se - undtagen for politikere og en stor del af de mennesker der sidder i fornuftige stillinger.
Det ville være et stort skridt fremad, hvis man på jobcentrene begyndte at lytte til de arbejdsløse og bruge lidt tid på at vurdere hvad der kan gøres for den enkelte, istedet for at arbejde på hvor i statistikken man hurtigst kan få placeret den formastelige.
Man aktiverer tilsyneladende for aktiveringens skyld - og ikke for den lediges (og dermed heller ikke for samfundsøkonomiens) skyld.
Vejen ud af krisen må bestemt også indebære en væsentlig holdningsændring, til begrebet arbejdsløs, hos de ansvarlige - og det kan jo vanskeligt være de ufrivilligt jobsøgende.
Brutto ledigheden et pt. 150.000, kunne det ikke tyde på at der mangler arbejdspladser, og at det er der det virkelige problem er?

Det koster langt mere at aktivere en del af de ledige, end de nogensinde kommer til at tjene på arbejdsmarkedet. Så en del af den omfattende danske indsats med at aktivere ledige er rent spild af skatteborgernes penge, viser undersøgelse.

torsdag den 4. april 2013

Ledige har brug for nytænkning

Det er et skridt i den rigtige retning, når nye interessegrupper giver et bidrag til at ændre holdning til arbejdsløsheden - og de arbejdsløse!

lørdag den 7. januar 2012

K10.dk - er du kommet i klemme i systemet

Her er stedet hvor du kan finde hjælp og informationer om flexjob, førtidspension m.m. Der er gode forum med masser af relevante spørgsmål og svar fra erfarne folk ud i den disiplin.
Som de selv skriver: Stedet hvor vi prøver at hjælpe hinanden.
Rigtig godt initiativ - og brugbart.