Meningen med aktivering kan være rigtig svær at finde - her på bloggen løser vi mysteriet - eller prøver at beskrive det!
Kontakt
Opfordring
Kom ud af busken og skriv nogle kommentarer - fornuftige, humoristiske eller oplysende indlæg modtages gerne!
Viser opslag med etiketten Artikler. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten Artikler. Vis alle opslag
torsdag den 2. januar 2014
Kommunale ulovligheder
Kommuner bruger ulovligt indsamlede beviser
Når kontrolgrupperne bruger ulovlige metoder til at indsamle beviser mod borgere i sociale sager, har det ingen konsekvenser overhovedet. For ulovligt indhentede oplysninger kan alligevel bruges mod borgeren. Et direkte incitament til at bryde loven, mener eksperter i en artikel i information.
Jamen er der noget at sige til at "borgere" (usmageligt tiltaleform - også brugt under den franske revolution som et udtryk for at vi alle skal være lige for loven - undtagen dem der lige skulle af med hovedet først), efterhånden føler sig utrygge så snart de er i et eller andet afhængighedsforhold til kommunerne.
Det virker som om man gør sig overvældende anstrengelser for at præcisere at der ikke ønskes nogen form for tillidsforhold eller anstændighed i sagsbehandlingen. Alene ordet "Kontrolgruppe", oser jo af Sibirien til af magtmisbrug. Man vil i det hele taget gerne fortælle "Hvem der har bukserne på" og at undermenneskene bare har at rette ind - det giver en gevaldig usund stemning i samfundet, man åbenbart finder formålstjenlig.
Ja og så lige lidt flere kommunale uhyrligheder i forhold til behandlingen af mennesker på sygedagpenge.
Det viser sig at det er en god forretning at sylte sager eller at lave ulovlige fejlvurderinger.
Tilsyneladende er det sådan at for hver fejl kommunerne laver, - BELØNNES DE ØKONOMISK
Så er der sgu da ikke noget at sige til (JO DER ER!), at de gør det så vidt muligt.
Her et citat fra Ekstra Bladets artikel:
Arbejdsivrig
På FB har jeg lige set en gruppe: Jobannoncen. Gruppen er for mennesker der virkelig gerne vil have et job og arbejdsgivere har set at her er der mennesker der VIL, man mangler mulighed - istedet for det endeløse antal jobansøgninger.
Hetzen imod de arbejdsløse der bliver udlagt som modvillige, dovne nassere gør mig rigtig harm, da debatten efterhånden viser klart og tydeligt, at det ikke er de ledige som er det egentlige problem.
Der er rigtig store problemer for de svage og udsatte, - uretfærdighed trives i bedste velgående. Skal vi blive bedre til solidariske løsninger til gavn for alle, er politiske og menneskelige holdningsændringer den eneste farbare vej, hvis vi ikke skal ende ud i et over og under-danmark. Tilsyneladende er vi ved at nå derhen, hvor enhver forandring KUN kan blive til det bedre.
Jeg fik så den hypotetiske tanke at lave to FB grupper. En skulle hedde "Arbejdsivrig" - den anden "jeg gider ikke arbejde" - blot for at vise at der er masser af ledige hænder til at tage fat - og meget få som ikke gider.
Af de få som ikke gider, er formentlig også en stor del som har fået reduceret eller mistet både livslyst, entusiasme og selværd i den offentlige jobkarussel - jeg kender nogle stykker i den kategori, der virkelig kunne bruge et skub, - som bestemt IKKE er at samle hundelort op.
Man kunne måske også lave en FB gruppe for mennesker der gerne vil give en ekstra hånd, hvor der er brug for det - i jobsystemet mener man tilsyneladende at det kun er TVANG der virker - hvor er mulighederne for frivillighed? Kunne det være en form for forum, ledige (og andre) FRIVILLIGT kunne opsøge, hvor man dels kunne hjælpe hinanden/tilbyde hjælp og få vejledning af profesionelle ikke offentlige ansatte?
Her ville så være en mulighed for erhvervsfolk og andre "velbjergede" (læs: i arbejde), for at vise deres gode vilje i handling ;-).
Jeg har en grundfæstet tro på, at stort set alle mennesker har et fundamentalt behov for, i et eller andet omfang, at være til gavn og glæde for andre, hvis de kan se hvordan!
Alle - (incl. undertegnede), har jo meninger om problemerne - det i sig selv løser desværre ingenting.
Kunne vi fjerne os lidt fra forestillingen om at det er store uhåndterlige systemer vi ingen indflydelse har på, der bestemmer tilværelsens sammenhæng - bevæge os hen imod den opfattelse at den enkelte er vigtig og at vi rent faktisk kan gøre en forskel i de små eller større cirkler vi nu hver især har som kontaktflade i det daglige - at det er her VI kan gøre os gældende - tror jeg vi når et pænt stykke videre.
Så kan vi lade politikere, der jo rent faktisk får en anselig løn for det, om de lidt større beslutninger.
Det er jo bl.a. et problem i fællesskabet - måske vi kunne blive bedre til at arbejde sammen om løsningerne.
Lige skiltet igen - for her passer det i sammenhæng!
fredag den 27. december 2013
Kontanthjælpsdeform.
Min plan med dette indlæg var oprindelig at linke til en masse artikler med oplysning om den nye kontanthjælpsdeform - det har jeg opgivet af den simple grund at omfanget af kritiske artikler såvel som artikler omhandlende mennesker der har fået forøget deres i forvejen fortvivlede (eller ihvertfald lidet misundelsesværdige) situation, allerede er uoverskueligt stort.
I den forbindelse rejser der sig et nærliggende og påtrængende spørgsmål:
Har man i den nye deform taget højde for de voldsomt øgede omkostninger det vil give at presse mennesker ud i situationer, hvor der vil blive brug for en øget indsats for at reparere på de fejl man begår og ikke mindst følgevirkningerne af dem?
Har man i den nye deform taget højde for de voldsomt øgede omkostninger det vil give at presse mennesker ud i situationer, hvor der vil blive brug for en øget indsats for at reparere på de fejl man begår og ikke mindst følgevirkningerne af dem?
Hvilke tiltag har man iværksat for at imødegå behovet for øget rådgivning til de mennesker der således bliver yderligere marginaliseret og får forøget deres problemer, i en i forvejen ringe situation.
Vil udgifterne mon ikke på sigt blive på størrelse med besparelserne - altså at p.... i bukserne for at holde varmen - kortsigtede løsninger.
Man har så travlt med at gøre os alle til stikkere, lade økonomiske hensyn udtænkt af "eksperter" og baseret på tilfældig statistik, være entydigt retningsvisende - ethvert lille område hvor man mener at kunne hente en 500 kr. bliver straks taget for gode varer, - snart får vi vel bøder for at trække vejret uhensigtsmæssigt.
Kunne det være hen ad den tid hvor vi skal overveje at anvende andre parametre for hensigtsmæssighed og lade debatten handle lidt mere om hvilket samfund vi ønsker at overdrage til den kommende generation.
Som kunstneren Marco Everistti så rigtigt påpeger: Vi beskæftiger os overvejende med uvæsenlige detaljer for at undlade at beskæftige os med de store etiske og moralske dilemmaer.
Vil udgifterne mon ikke på sigt blive på størrelse med besparelserne - altså at p.... i bukserne for at holde varmen - kortsigtede løsninger.
Man har så travlt med at gøre os alle til stikkere, lade økonomiske hensyn udtænkt af "eksperter" og baseret på tilfældig statistik, være entydigt retningsvisende - ethvert lille område hvor man mener at kunne hente en 500 kr. bliver straks taget for gode varer, - snart får vi vel bøder for at trække vejret uhensigtsmæssigt.
Kunne det være hen ad den tid hvor vi skal overveje at anvende andre parametre for hensigtsmæssighed og lade debatten handle lidt mere om hvilket samfund vi ønsker at overdrage til den kommende generation.
Som kunstneren Marco Everistti så rigtigt påpeger: Vi beskæftiger os overvejende med uvæsenlige detaljer for at undlade at beskæftige os med de store etiske og moralske dilemmaer.
Jeg er ikke spåmand, men det er vist heller ikke nødvendigt for at se den eksplosion af sager med uanstændig behandling af "borgere", som allerede er ved at vise sit grimme ansigt i den offentlige debat.
Psykologen Abraham Maslow lavede i 1940'erne en grafisk pyramide: Maslows behovspyramide, der illustrerer menneskets fundamentale behov. Tanken er at behovene skal opfyldes nedefra, således at de mest fundamentale behov skal opfyldes først, dvs. man starter nederst i pyramiden og arbejder sig opefter.
Den har nu med den nye kontanthjælps-deform fået en lidt anderledes facon, hvor muligheden for selvrealisering kun er beskåret de få.
De nye såkaldte reformer virker jo på ingen måde som reformer, (jo måske i ordret betydning-latin re=tilbage, formatio=forme - altså et tilbageskridt), blot ganske almindelige nedskæringer, tilsyneladende med det formål at skabe større ulighed i samfundet og bestemt ikke til gavn for de svageste.
søndag den 8. januar 2012
80.000 unge laver ikke noget
Det er overskriften på en artikel i JyllandsPosten hvor en undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser at en stor gruppe unge er uden job eller uddannelse.
Beskæftigelses minister Mette Frederiksen udtaler:
»Den understreger behovet for reformer af kontanthjælp og førtidspension. Vi bliver nødt til at presse eller tvinge de stærke unge i uddannelse eller arbejde, og for de svage unge må vi skabe særlige og målrettede forløb. Vi vil bruge midler som jobrotation, efteruddannelse, voksenlærlingeordning og en ny fleks-uddannelse, hvor unge, der er droppet ud, kan få merit for deres hidtidige uddannelsesdele og lægge noget mere på. Målet er, at ingen unge må sidde passive i deres lejlighed,« siger hun.
Hvad hun har så ganske ret i, er at det understreger behovet for at gøre noget!
Måske findes en del af forklaringen i en tilsvarende artikel i Politikken, hvor en ung studerende fortæller hvorledes hun oplever sin hverdag, Overskriften: Jeg er træt af at have en dårlig dag hverdag, taler lidt for sig selv.
Kunne det tænkes at der var bedre muligheder for at gøre tilværelsen tålelig for de unge/studerende, end at bruge pisk og tvang.
Det er den samme model man bruger overfor arbejdsløse - de skal tvinges til at være aktive for aktivitetens egen skyld, - men det må for guds skyld ikke være meningsfyldt - og da under ingen omstændigheder noget kompetancegivende.
Beskæftigelses minister Mette Frederiksen udtaler:
»Den understreger behovet for reformer af kontanthjælp og førtidspension. Vi bliver nødt til at presse eller tvinge de stærke unge i uddannelse eller arbejde, og for de svage unge må vi skabe særlige og målrettede forløb. Vi vil bruge midler som jobrotation, efteruddannelse, voksenlærlingeordning og en ny fleks-uddannelse, hvor unge, der er droppet ud, kan få merit for deres hidtidige uddannelsesdele og lægge noget mere på. Målet er, at ingen unge må sidde passive i deres lejlighed,« siger hun.
Hvad hun har så ganske ret i, er at det understreger behovet for at gøre noget!
Måske findes en del af forklaringen i en tilsvarende artikel i Politikken, hvor en ung studerende fortæller hvorledes hun oplever sin hverdag, Overskriften: Jeg er træt af at have en dårlig dag hverdag, taler lidt for sig selv.
Kunne det tænkes at der var bedre muligheder for at gøre tilværelsen tålelig for de unge/studerende, end at bruge pisk og tvang.
Det er den samme model man bruger overfor arbejdsløse - de skal tvinges til at være aktive for aktivitetens egen skyld, - men det må for guds skyld ikke være meningsfyldt - og da under ingen omstændigheder noget kompetancegivende.
onsdag den 4. januar 2012
Kommuner spilder millioner på jobfirmaer
I 2011 var omkring 90.000 arbejdsløse i "aktivering" hos private jobfirmaer.
Tænk - de firmaer får ovenikøbet en bonus på 10.000 hvis de skaffer et job. Der er da ikke noget at sige til at den type firmaer skyder op som padehatte for at få sugerøret i statskassen. Se artiklen.
Vi andre relativt simpelt tænkende mennesker kan så undre os over den ihærdige aktivitet, når det store antal arbejdsløse formentlig må betyde at der ikke findes job til dem.
De kan vel for fanden ikke være dovne ALLE sammen.
Med undtagelse af nogle få nicher tror jeg godt at virksomhederne selv magter at søge medarbejdere.
Hvordan hulen fandt man arbejde inden jobcentrene blev opfundet - så vidt jeg husker fik man besked fra Arbejdsformidlingen når der var et job - selvom der da også var lidt tåbelige beskæftigelsesprojekter for de utilpassede, var der jo ikke tale om tvangs aktivering med en nyttesløs milliard udgift for samfundet. Det har altid undret mig at man ikke fra politikernes side tror på det enkelte individs ønske om et meningsfyldt arbejde og ditto tilværelse - man tror tilsyneladende et det er for sjov man er arbejdsløs og derfor skal piskes til tåbeligheder. Ikke at man ikke skal yde noget for pengene, det tror jeg faktisk de fleste af os er indstillet på - men vi har ikke lyst til at være til grin samtidig.
DANMARK vågn op til virkeligheden og kom med noget nytænkning. Arbejdsløshed er ikke noget nyt fænomen i verden - er det ikke tid til en holdningsændring - der vil altid være ledige, som konjunkturene er, sikkert en hel del fremover.
Tænk - de firmaer får ovenikøbet en bonus på 10.000 hvis de skaffer et job. Der er da ikke noget at sige til at den type firmaer skyder op som padehatte for at få sugerøret i statskassen. Se artiklen.
Vi andre relativt simpelt tænkende mennesker kan så undre os over den ihærdige aktivitet, når det store antal arbejdsløse formentlig må betyde at der ikke findes job til dem.
De kan vel for fanden ikke være dovne ALLE sammen.
Med undtagelse af nogle få nicher tror jeg godt at virksomhederne selv magter at søge medarbejdere.
Hvordan hulen fandt man arbejde inden jobcentrene blev opfundet - så vidt jeg husker fik man besked fra Arbejdsformidlingen når der var et job - selvom der da også var lidt tåbelige beskæftigelsesprojekter for de utilpassede, var der jo ikke tale om tvangs aktivering med en nyttesløs milliard udgift for samfundet. Det har altid undret mig at man ikke fra politikernes side tror på det enkelte individs ønske om et meningsfyldt arbejde og ditto tilværelse - man tror tilsyneladende et det er for sjov man er arbejdsløs og derfor skal piskes til tåbeligheder. Ikke at man ikke skal yde noget for pengene, det tror jeg faktisk de fleste af os er indstillet på - men vi har ikke lyst til at være til grin samtidig.
DANMARK vågn op til virkeligheden og kom med noget nytænkning. Arbejdsløshed er ikke noget nyt fænomen i verden - er det ikke tid til en holdningsændring - der vil altid være ledige, som konjunkturene er, sikkert en hel del fremover.
Løntilskud gør ledige mere arbejdsløse
Aktivering i det offentlige gør mere skade end gavn for arbejdsløse, viser ny rapport.
Se hele artiklen i avisen.dk
Se hele artiklen i avisen.dk
Abonner på:
Opslag (Atom)




